Rólunk

image

A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ Kelet-Közép-Európa első színházi nevelési társulata. Küldetésünk olyan színházi előadások megvalósítása, amelyek interaktív módon, a drámapedagógia eszköztárát is használva vetnek fel olyan társadalmi és erkölcsi kérdéseket, melyek életkortól függetlenül mindenki számára érdekesek. Előadásaink során a fiatalok nem egyszerűen nézői, hanem alkotó résztvevői a színházi eseménynek. Célunk, hogy gondolkodásra ösztönözzünk, és kérdéseket vessünk fel. Előadásaink alatt minden résztvevő véleménye, ötlete, személyes megjegyzése meghallgatásra talál és hozzáadódik a közös játékhoz. Társulatunk óvodás kortól egészen a felnőtt korig minden korcsoport számára kínál színházi nevelési programot. Előadásainkat a színházi és a színházi nevelési szakma elismert képviselőivel együttműködve, a saját, közel negyed évszázados tapasztalatunkra építve valósítjuk meg. Munkánk a különböző színházi formák és pedagógiai módszerek kölcsönhatására épül. Játszóhelyünk elsősorban a Marczibányi Téri Művelődési Központ, de elvisszük előadásainkat az ország bármely pontjára és határainkon túlra is. Fontos számunkra, hogy a színházi élményből senki ne maradjon ki. Ennek érdekében partnereinkkel mindent megteszünk, hogy közép- és általános iskolai osztályok részére előadásainkat díjtalanul tudjuk biztosítani. Munkánk során sok energiát fektetünk az utánpótlás nevelésére is: ösztöndíjas és hospitálási programunkkal nyújtunk lehetőséget a tanulásra.

Cselekvés

Aki cselekszik, új kapcsolódásokat és összefüggéseket teremt. Az ember saját és mások cselekvései által ismeri meg a világot és önmagát, ő is cselekvéseiből ismerhető meg. Az, amit megtettem, az megtörtént, azt én tettem meg és attól a pillanattól kezdve az a valóság. Ezért igyekszünk mindig cselekvő formát kínálni a résztvevőinknek előadásainkban.

Gondolkodás

A gondolkodás a már meglévő kapcsolódások és összefüggések kritikája, próbára tétele, szembesülés azok tartalmával. A gondolkodás során nem hozunk létre új, és nem semmisítünk meg régi kapcsolódásokat és összefüggéseket, hanem a meglévőket osztályozzuk, rendszerezzük újra.

Színház

A színház a cselekvés művészete, a valóság cselekvő leképezése a megismerés szolgálatában. A társadalmi aktivitás lehetséges terepe. Közvetlenül vagy metaforikusan kapcsolódik a minket körülvevő világhoz, annak értelmezésére, megismerésére késztet.

a társulat tagjai

A KEREKASZTALOSOK

Drámapedagógus, színész. Nyolc éve a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanára. Több színészi díj tulajdonosa, számos kőszínházi előadás rendezőasszisztense, múzeumi tárlatvezető. Jelenleg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szociálpedagógia szakos hallgatója.

Bagaméry-Nagy Orsolya

Színész-drámatanár, filozófus. Közel fél évtizede a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanára. Szakmai díjazott, az Országos Diákszínjátszó Egyesület volt elnöke, színjátszó csoportvezető. Pedagógia-, filozófia szakos tanár.

Farkas Atilla

Színész-drámatanár, író, rendező, egyetemi óraadó. Közel húsz éve foglalkozik színházi neveléssel. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ programtervezője, előadásaiban színész-drámatanárként, íróként, és rendezőként is közreműködik.

Hajós Zsuzsa

A Kerekasztal Társulás elnöke, alapító tagja, színész-drámatanár, drámapedagógus, pedagógia szakos bölcsész, tanár, egyetemi oktató. Több mint húsz éve foglalkozik színházi neveléssel, részt vett a legnevesebb nemzetközi szakemberek mesterképzésein. Közel húsz szakmai publikációja jelent meg.

Lipták Ildikó

Színész-drámatanár, drámapedagógus, kommunikáció tanár, színjátszócsoport-vezető. 1994 óta tagja a Kerekasztal Színházi Nevelési Központnak, a Magyar Drámapedagógiai Társaság elnökségi tagja. Az elmúlt években számos hazai és nemzetközi színházi nevelési továbbképzés résztvevője. Országos és regionális kulturális rendezvények létrehozója.

Nyári Arnold

Színháztörténész. A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ irodavezetője, operatív munkatársa, drámatanára. Több hazai kulturális esemény szervezője, munkatársa. A Színházi nevelési programok kézikönyve létrejöttét megelőző kutatás önkéntes kutatója.

Sára Eszter

Színész-drámatanár, rendező, az FAQ Színház művészeti vezetője. Négy éve a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ színész-drámatanára. Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező szakos hallgatója. Az elmúlt években neves hazai és nemzetközi szakemberekkel dolgozott együtt.

Tárnoki Márk

Színész-drámatanár. Az egri Eszterházy Károly Főiskola ének-zene szakán végzett karvezetés szakirányon. Színjátszó csoportvezető, bábművész. A Kerekasztal együttműködő partnere közel fél évtizede, 2016 óta társulati tag.

Jobbágy Kata

Dráma- és színházpedagógus. A Magyar Drámapedagógiai Társaság elnökségi tagja. Szociológus és óvódapedagógus, audionarrátor. A Kerekasztal operatív munkatársa.

Füsi Anna

A társulat alapítója

Kaposi László

A Kerekasztal Színházi Nevelési Központ alapítója, a Drámapedagógiai Társaság elnökségi tagja, a drámapedagógiai és a színházi nevelés egyik meghonosítója Magyarországon.

Partnereink

STRATÉGIAI PARTNERÜNK

Stúdió K Színház

RÉV Színházi Nevelési Társulat

Magyar Drámapedagógiai Társaság

Jack Drum Arts

FAQ Színház

Bergen HIB

Manna Kulturális Egyesület

Big Brum TIE Co.

Vajdasági Magyar Művelődési Intézet

Szputnyik Hajózási Társaság

Vaskakas Bábszínház

InSite

integrArt

akikkel együtt dolgozunk

ALKOTÓTÁRSAINK

színész - A széttört tál; Csend

Pájer Alma

látvány és díszlet - Csontketrec, A széttört tál, Az óriás ölelése
rendező - Az óriás ölelése

Ceri Townsend

rendező - Szélben szállók, Tükörváros, Kéksziget

Kárpáti István

színész - Tükörváros

Markó-Valentyik Anna

színész-drámatanár - Mezsgye

Balla Richárd

színész - A hosszabbik út

Fábián Gábor

színész - Mezsgye

Szántó Dániel

színész - Tükörváros

Árvai Péter

színész - A hosszabbik út

Hay Anna

fotográfus

Ambrus Bori

színész - Mezsgye

Varju Nándor

színész - Mezsgye

Balláné Bálint Bernadett

rendező - A hosszabbik út

Gigor Attila

díszlettervező - Mézeskalácsház

Mindák Gergely

ösztöndíjas rendező - Félelemkereső

Markó Róbert

rendező - Mézeskalácsház

Bethlenfalvy Ádám

író, rendező - Kéksziget

Kárpáti Péter

színész - Szélben szállók, Bosszú

Lovas Dániel

színész - Bosszú

Szalai Ádám

látványtervező - Kéksziget

Szabados Luca

színész - Mezsgye

Orbán Borbála

rendező - A széttört tál

Chris Cooper

ösztöndíjas dramaturg - Kéksziget; Félelemkereső

Bodor Panna

kommunikációs munkatárs

Simon-Horváth Szilvia

filmrendező - Mézeskalácsház; Fogságban

Szilágyi Zsófia

színész - Szélben szállók

Nyakó Júlia

színész; zeneszerző - Szélben szállók

Spilák Lajos

színész - Szélben szállók

Homonnai Katalin

színész - Szélben szállók

Pallagi Melitta

  • Egyszerű, keresetlen tehát az alaphelyzet – és megjelenítés is: egy szőnyeg az egyik szoba, a terem oszlopa melletti zug a másik. Kristóf mesél a leglelkesebben, Janka kíváncsian kérdez, Petra kissé izgágábban magyaráz, az anya, Gabi néha a kanapéról hátrafordulva közbeszól. Mindez minden sallang nélkül, természetesen – pont ettől olyan hihető az egész, mintha ott ülnénk a Kalmár-család nappalijában.

    Rádai Andrea

    Rádai Andrea

    szinhaz.net
  • “A Tükörváros a felelősségvállalásról szól, arról, hogyan befolyásolhatjuk döntéseinkkel saját sorsunkat, hogyan viszonyulhatunk a hatalomhoz, és meddig hagyhatjuk magunkat irányítani. Felismerjük-e egyáltalán, amikor manipulálnak bennünket? Jó-e az, ha letaszít a nép a trónról egy autokrata személyt, s a helyébe lép egy másik egyszemélyes vezető? Biztos, hogy ez gyökeres változást eredményez? Ha a résztvevő gyerekek ilyen gondolatokra nem is feltétlen jutnak a program kapcsán, átélik a dilemmákat, megélik a döntési helyzetek komolyságát, leleplezik a csalást és a hazugságot, illetve rájönnek, hogy összefogással, csapatmunkával, együtt el lehet érni változást.”

    Pataky Andrea – Tükörváros

    Pataky Andrea – Tükörváros

  • “A Bond kedvelte szélsőséges körülmények között csak az ösztönök működnek, a civilizáció felesleges (?) sallangjai lekopnak a szereplőkről. A szikár, néhány szavas tőmondatokban megfogalmazott kijelentések valójában persze húsbavágó, sokszor filozófiai mélységű kérdések, melyekre nem csak a karaktereknek, de a nézőknek is felelniük kell, ha tetszik, ha nem.”

    Jászay Tamás

    Jászay Tamás

    A széttört tál
  • “(…)olyan kérdéseket próbálnak felvetni, amelyeket maguk is fontosnak tartanak, amelyekről úgy gondolják, hogy lehetőséget adnak a fiataloknak arra, hogy megpróbálják valamilyen jelentéssel felruházni a világ dolgait.”

    H. G.

    H. G.

    Vajdaság Ma
  • “Az előadás két részét, amely 1-1 órát vett igénybe, a gyerekek teljes figyelemmel, érdeklődéssel, aktív részvétellel , mély átéléssel élték meg. A színészek teljesen elvarázsolták őket!  A magas színvonalú színészi munka, a gyermekekre irányuló összeszedett figyelem , a jól szervezett , minden percében profi módon megszervezett foglalkozás elérte a célját, amely cél a legtöbb, legmagasabb , amely elérhető egy színházi élménnyel : valóban gyógyító hatást fejtett ki a gyermeki lélekben.
    Ezt a hatást kézzelfoghatóan tapasztaltam, amikor a csoportot visszakísértem az iskolába, a többnyire nyugtalan gyermekek is teljes nyugalommal közlekedtek az utcán . Az egész csoport a gondtalan felszabadultság megnyugtató érzésével feltöltekezve érkezett vissza az iskolába, amely elsősorban a fegyelmezettebb, nyugodtabb, zaklatottságtól mentes magatartásukon látszott leginkább. Mi is történt?  Elégettük a banyát!  Megsemmisült a rossz, diadalt arattunk a szorongások, félelmek felett!” (2012. január)

    Deák Attiláné

    Deák Attiláné

  • A Mezsgyében az a hihetetlen, ahogy a nézői elvárásokkal több szinten játszik. A RÉV Színházi és Nevelési Társulat, a Fejlesztés Alatt Q és a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ kisiskolásoknak szóló darabja felnőtt és gyermek nézőt egyaránt lebilincsel.

    Mezsgye

    Mezsgye

    Hartyándi Mátyás
  • Mézeskalácsház: „A kérdés az: vajon ettől a kedves nénitől, aki az erdőben hagyott két kisgyereknek enni ad, puha ágyba fekteti őket, helyes kis plüssállatot, macit-nyuszit ajándékoz nekik, és még sok pár cipőt is eléjük terít, hogy húzzák föl meztelen lábukra a nekik tetszőt – szóval hogy tőle el kell-e menekülni, de rögtön. Mögötte is van egy kérdés: vak engedelmesség vagy gondolkodás? És mögötte is: az-e minden és mindenki, aminek-akinek látszik?”

    Csáki Judit

    Csáki Judit

    Magyar Narancs
  • „A Geoff Gillham által írt, szándékosan befejezetlen jelenet vélhetően háborús időkben játszódik, amikor is egy férfi egy kerekes ketrecbe zárt lányt húz keresztül a sivatagon – valahonnan valahová tartva. […] a diákoknak maguknak kell befejezniük a jelenetet: mi történik, miután egy ismeretlen srác kinyitotta a lányt fogva tartó ketrecet, lerakott elé egy kést, hogy elvághassa a köteleit és kiszabadulhasson. A kérdés egyszer[1]: megy vagy marad? A bizonytalan szabadság vagy a biztos rabság?”

    Nyulassy Attila

    Nyulassy Attila

    7 óra 7
  • A széttört tálról: „A 10-13 évesek számára írt színdarab azonban nem csupán a mindennapi létért folytatott küzdelemről, hanem önmagunk megismeréséről, integritásunk megőrzéséről, illetve a képzelet erejéről is szól, amelyben sohasem az egyes figurákat mozgató történet, a sztori, hanem maguk az emberek, mint a fikciót saját integritásuk és felelősségük érdekében erőteljesen befolyásoló/alakító személyek állnak a középpontban.”

    Gáspár-Singer Anna

    Gáspár-Singer Anna

    prea.hu
  • Vitaszínház: „Nincsen különös tanulság, csak annyi, hogy legközelebb is megyek, mert élményszerűen átélhető: nemcsak mások tehetnek a mi életünkről, ugyanis a „politizálás”, a közügyekkel való foglalkozás, a civil szakmai vagy érdekközösségek megteremtése, működtetése rajtunk áll.”

    Proics Lilla

    Proics Lilla

    Revizor
  • A hosszabbik út: „Nem telik el háromnegyed óra, és a nézők máris szoros ismerősei a szereplőknek, talán jobban és őszintébben ismerik őket, mint (fiktív) környezetük. Ezt segíti az, hogy a szerepek gondosan megformáltak, mind a négyüknek a karakterükre jellemző, sajátos nyelvük van. Ennél fogva a résztvevőknek valódi kapcsolatuk alakul ki a szereplőkkel.”

    Ugrai/Nyulassy/Sára/Zsedényi

    Ugrai/Nyulassy/Sára/Zsedényi

    7 óra 7
  • „Az emberi agy már csak ilyen: a környező világot, benne a barátságokat, szerelmeket, kellemes vagy félelmetes élményeket azonnal és reflexszerűen történetekké alakítjuk. Tesszük mindezt annak ellenére, hogy pontosan tudjuk: vannak mesék, amelyek rosszul végződnek. Mégis és csak azért is el kell ezeket (is) mondani, hiszen pusztán azáltal, hogy a pillanatnyi benyomásokat szavakkal, mondatokkal rögzítjük és rendszerezzük, máris összefüggéseket teremtünk az önálló elemek között, értelmezzük a tapasztaltakat, ezáltal pedig megtaláljuk (és jó esetben megértjük) bennük és közöttük a saját helyünket.”

    Jászay Tamás

    Jászay Tamás

    Revizor

Letölthető dokumentumok

A Kerekasztal Színház “Mindenkinek joga van megszólalni!” című kiadványa letölthető innen.

Az elmúlt évek közhasznúsági jelentései:

Kerekasztal statisztika 2015

Kerekasztal statisztika 2016

kerekasztal_kozhasznusagi_2012

kerekasztal_kozhasznusagi_2013

kerekasztal_kozhasznusagi_2014

kerekasztal kozhasznusagi 2015

Kerekasztal közhasznúsági 2016

Az üzenetekre általában 24 órán belül válaszolunk a hétvégék kivételével. Az üzeneteket bizalmasan kezeljük, harmadik fél számára nem adunk ki semmilyen információt.

Köszönjük az üzenetét. Hamarosan válaszolunk önnek!

Adjon meg egy nevet!

Adjon meg egy érvényes Email címet!

Az üzenet nem maradhat üresen!